Doelen, met hoofdletter D

Een nieuw jaar is aangebroken. Een nieuw jaar met nieuwe voornemens, hoewel ik het dit jaar gewoon doelen ga noemen. Voornemens klinkt voor mij als iets wat ik me (zoals het woord al zegt) voorneem, maar wat niet per se hoeft te gebeuren. Het is tenslotte maar een voornemen, niks ernstigs toch? Dit jaar wil ik het iets officiëler maken voor mezelf en dat begint met een naamsverandering. Doelen klinkt tenslotte al veel echter (toch? niet?).

Jelmer de Boer schreef een blogpost over het hoe en waarom van het falen van goede voornemens. Dat klinkt positief zeg. Nouja, ergens heeft hij wel gelijk. We blaten allemaal maar wat in de ruimte over goede voornemens, maar zijn vaak bij voorbaat al overtuigd van het feit dat ze gedoemd zijn te mislukken. Daarnaast hebben we vaak een behangrol vol goede voornemens die allemaal zo abstract zijn als kunst van Jackson Pollock.

Oke, het is voor mij duidelijk dat goede voornemens niet werken. Waarom ga ik het dan toch proberen? Nou, simpelweg omdat ik geen goede voornemens heb. Ik heb Doelen, met hoofdletter D. Daarnaast ga ik het anders doen, natuurlijk ga ik het anders doen, tenslotte doe ik het al ieder jaar anders. Ehm, ja, zo gaan we dus niet denken. Dit jaar doe ik het SMART, zoals ik het geleerd heb op mijn opleiding tot docent Engels.

SMART doelen zijn Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Je weet dus precies wat je gaat doen, hoe, of het haalbaar is en voor wanneer het doel behaald moet zijn. Dit betekent dus dat je niet meer opschrijft dat je 100kg wilt afvallen (= niet realistisch), maar dat je dit doet in blokjes van 5. Pas als je 5kg behaald hebt is je volgende doel wederom 5kg afvallen. Schnaps? (Ja, lekker!)

Daarnaast ga ik nog iets anders doen. Wat dan? Ik ga geen berg doelen verzinnen waar ik telkens tegenaan moet kijken en waarbij ik telkens de gedachte heb dat het proberen te beklimmen van de Mount Everest voor mij net zo haalbaar is als het behalen van al die doelen. Oke, stiekem ga ik dat wel doen, maar ik kies twee of drie doelen waar ik per keer op ga focussen. Dit betekent niet dat ik ook niet stiekem of onbewust met de andere doelen bezig mag zijn, het loopt tenslotte zoals het loopt, maar dit betekent wel dat er maar een klein aantal doelen zijn waar ik mijn energie op ga focussen. Klinkt goed toch?

Ja, dat vind ik ook dus. Goed, nu weten we hoe ik het aan ga pakken. In een volgende post zal ik mijn doelen showen, hier zitten abstractere dingen bij (gevoelsmatige dingen, die ik dus wel weer SMART ga formuleren), maar ook hele concrete dingen. Zijn jullie al nieuwsgierig?

Ik ben heel benieuwd of jullie ook doelen hebben en hoe jullie van plan zijn deze te realiseren. Als je ze met me wilt delen lees ik het graag in de comments!

Geef een reactie

