De oppervlakkigheid van het leven

Het lijkt wel een sport om elkaar te overtreffen. De een heeft nog meer vrienden op social media dan de ander, maar die ander heeft dan weer meer foto’s met diezelfde vrienden. Vervolgens gooien we er ook nog een kort ‘gefeliciteerd!!’ tegenaan wanneer we een melding krijgen dat iemand jarig is en het plaatje is compleet.

Ik zie het bij de mensen om me heen, maar stiekem zag ik het ook bij mezelf. Tot een paar maanden geleden, toen ik besloot dat ik alleen maar ongelukkig werd van die oppervlakkigheid. Snel verwijderde ik (bijna) al mijn foto’s, likes en het merendeel van mijn zogenaamde vrienden. Ik had geen zin om net alsof te doen tegen mensen die me in real life niet eens aankijken, bij wijze van spreken.

Hiernaast heb ik ook geprobeerd 10 dagen te overleven zonder Facebook. Dit is gelukt, maar met moeite. Mijn smartphone, en dan met name de social media apps, zijn een schild geworden tussen mij en de buitenwereld. Voel ik me ergens onzeker? *Hop, de telefoon in* Verveel ik me? *Hop, de telefoon in* Heb ik geen zin om met iemand te praten? Je raadt het al: *Hop, de telefoon in*

Ik merk aan mezelf dat ik de echtheid mis. Ik mis het onthouden van verjaardagen die belangrijk voor mij zijn, zodat ik deze mensen gemeend kan feliciteren. Daarnaast wil ik niet het gevoel hebben dat ik mezelf constant moet vergelijken met anderen, of dit nou gaat om mijn aantal vrienden of om de kwaliteit en kwantiteit van mijn foto’s. Natuurlijk ligt het deels in mijn aard om mezelf te vergelijken met anderen, maar social media werken dit zeker in de hand. Ik heb in ieder geval nog nooit een foto gezien van iemand in mijn vriendenlijst die huilend op de bank ligt omdat hij/zij zich rot voelt.

Daarom wil ik samen met jullie iets doen. Laten we deze week op zoek gaan naar iets ‘neps’ in ons leven waar we vanaf willen én naar iets echts dat we willen toevoegen aan ons leven. Ik ben benieuwd hoe jullie dit invullen, laat het me weten in de comments!

Follow my blog with Bloglovin

Geef een reactie

